1 : CaraRock 2019
De ambitie is om collega-muzikanten de kans te geven hun talenten te tonen op een verzorgd podium, met serieuze technische apparatuur, aan collega's, familie, vrienden en/of de occasionele muziekliefhebber.
In elke groep moet minstens één persoon verbonden zijn (geweest) aan de Groep Colruyt, hetzij met een vast contract, hetzij met een studentencontract.
"Een organisatie van collega's voor collega's, binnen ColruytGroup"
Dit was (en is nog steeds) het idee achter CaraRock.
Deze werktitel is blijven hangen, het logo is in de loop der jaren aangepast per editie, maar nog steeds herkenbaar: een blikje met een gitaarschaduw
Bedoeling was oorspronkelijk om elk jaar (dromen mag hè) in een andere provincie een editie te organiseren, om zo de afstanden niet te groot te maken.
De eerste editie vond plaats in Kontich, vijf groepen werden weerhouden
- Dashiki Johnson
- Attic Fever
- Tensor Tympani
- Barricade Antwerp
- Roxygen
Tijdens de beraadslaging van de jury werd de tussentijd na de laatste groep en bekendmaking winnaar vakkundig opgevuld door The Downhill, eveneens een groepje collega’s en die ondertussen al een dikke 20 jaar in een heel af en toe wijzigende bezetting, samen muziek maken en optreden.
Tensor Tympani uit het Mechelse, won de prijs van de jury en Barricade Antwerp blies de rest van het deelnemersveld weg op zoek naar de publieksprijs en vond die dan ook
Ondanks een wat aarzelende start en heel wat zoeken en aftasten, proberen, mislukken verbeteren en herbeginnen, was er voldoende enthousiasme bij collega’s en organisatie en namen we het unaniem besluit om het jaar daarop de tweede editie te organiseren.
***
L'ambition est de donner aux collègues musiciens l'occasion de montrer leurs talents sur une scène soignée, avec un équipement technique sérieux, à leurs collègues, leur famille, leurs amis et/ou aux passionnés de musique qui se présenteront occasionnellement.
Dans chaque groupe, au moins une personne doit être (avoir été) associée au Colruyt Group, soit avec un contrat permanent, soit avec un contrat d'étudiant.
« Une organisation de collègues pour des collègues, au sein du ColruytGroup ».
C'était (et c'est toujours) l'idée derrière CaraRock.
Ce titre provisoire est resté, le logo ayant été adapté à l'édition au fil des ans, mais toujours reconnaissable : une canette avec un ombrage de guitare.
L'intention initiale était d'organiser une édition dans une province différente chaque année (on peut rêver, n'est-ce pas ?), afin de ne pas allonger les distances.
La première édition a eu lieu à Kontich, cinq groupes ont été retenus
- Dashiki Johnson
- Attic Fever
- Tensor Tympani
- Barricade Antwerp
- Roxygen
Pendant les délibérations du jury, l'intervalle entre le dernier groupe et l'annonce du lauréat a été habilement comblé par The Downhill, un autre groupe de collègues qui font de la musique ensemble et se produisent occasionnellement depuis plus de 20 ans dans un line-up qui change très occasionnellement.
Tensor Tympani de Malines a remporté le prix du jury et Barricade Antwerp a balayé le reste du plateau à la recherche du prix du public et l'a trouvé
Malgré un début quelque peu hésitant et beaucoup de recherches, d'essais, d'échecs, d'améliorations et de recommencements, l'enthousiasme des collègues et de l'organisation était suffisant et nous avons pris la décision unanime d'organiser la deuxième édition l'année suivante.
***
The ambition is to give colleagues who are involved in music the opportunity to show their skills on a well-tended stage with serious technical equipment to colleagues, family, friends and/or the occasional music lover who turned up.
In every band, at least one person must be (or have been) connected to the Colruyt Group, either with a permanent or student student contract.
‘An organisation of colleagues for colleagues, within ColruytGroup’.
This was (and still is) the idea behind CaraRock.
This working title eventually remained, the logo having been adapted to the edition over the years but always recognisable: a tin with a guitar shade.
The original intention was to hold an edition in a different province every year ( one can dream, can't they?), so as not to make the distances too long.
The first edition took place in Kontich, where five bands were invited to show their skills
- Dashiki Johnson
- Attic Fever- Tensor Tympani
- Barricade Antwerp
- Roxygen
During the deliberation, Tensor Tympani once again came to show why they had won the first edition; an extra prize that we provide from the first edition onwards, namely to give the winner of the previous edition at least one performance - at the next edition of CaraRock.
Despite the low turnout - especially given the circumstances - and the fact that we are optimists rather than pessimists and don't give up so easily, the somewhat dented enthusiasm eventually remained intact, and the decision was again made to go ahead.
2. CaraRock (2020) 2021
2020 werd omwille van de door iedereen gekende reden overgeslagen.
Trouw aan ons uitgangspunt om elke keer een andere locatie te zoeken, kwamen we nu uit in Ittre, in de ZikZak.
De timing werd na veel aarzelen, afwachten, herzetten, afwachten, twijfelen, discussies (2021 : het jaar van onverwachte pieken en dalen wat Covid betrof) uiteindelijk weer naar het najaar verschoven maar gezien de moeilijkheden rond mondmasker, maximale opkomst en vooral de nieuwe opstoot met de nieuwste variant, was de opkomst uiteindelijk zeer laag.
Jammer.
Aan voldoende inschrijvingen ontbrak het uiteindelijk niet, ook al waren er wel wat afzeggingen en wissels in de aanloop naar de avond.
Wie er bij was, weet nog dat het een eerder harde editie was, qua muziekgenre
- Piron
- Volière
- The Mighty Moustaches
- P.A.R.C.
- Democracy - The End
waren de groepen die de lage opkomst niet aan hun hart lieten komen en uiteindelijk waren het P.A.R.C. (publiek) en The Mighty Moustaches (jury) die de prijzen mee naar huis namen.
Tijdens de beraadslaging kwam Tensor Tympani nog eens tonen waarom ze de eerste editie hadden gewonnen; een extra prijs die we vanaf de eerste editie voorzien, namelijk de winnaar van de vorige editie al minimum 1 optreden bezorgen – op de volgende editie van CaraRock.
Ondanks de lage opkomst – vooral gezien de omstandigheden – én het gegeven dat we toch wel eerder optimist dan pessimist zijn en niet zo snel opgeven, bleef het toch wel wat gedeukte enthousiasme uiteindelijk overeind, en werd opnieuw besloten door te gaan.
Geloof en hoop dat het de volgende keer beter ging zijn, was voldoende aanwezig bij alle individu’s en met een versterkt team begonnen we snel aan de voorbereiding van de derde editie die we deze keer zouden organiseren in onze home-town (allez, die van de firma) : Halle.
***
L'année 2020 a été supprimée pour la raison que tout le monde connaît.
Fidèles à notre point de vue de chercher un lieu différent à chaque fois, nous nous sommes retrouvés à Ittre, dans le ZikZak.
Après beaucoup d'hésitations, d'attentes, de remises en place, d'attentes, de doutes, de discussions (2021 : l'année des hauts et des bas inattendus en ce qui concerne le Covid), le timing a finalement été repoussé à l'automne mais compte tenu des difficultés autour du masque buccal, de la présence maximale et surtout de la nouvelle émeute avec la dernière variante, la fréquentation a finalement été très faible.
Dommage.
Les inscriptions n'ont finalement pas manqué, même s'il y a eu quelques annulations et remplacements à l'approche de la soirée.
Ceux qui étaient là se souviennent que c'était une édition assez dure, en termes de genre musical
- Piron
- Volière
- The Mighty Moustaches
- P.A.R.C.
- Democracy - The End
sont les groupes qui ne se sont pas laissés abattre par la faible participation, et ce sont finalement P.A.R.C. (public) et The Mighty Moustaches (jury) qui ont remporté les prix.
Pendant la délibération, Tensor Tympani est venu montrer une fois de plus pourquoi ils avaient gagné la première édition ; un prix supplémentaire que nous prévoyons dès la première édition, à savoir donner au gagnant de l'édition précédente déjà au moins 1 concert - à la prochaine édition de CaraRock.
Malgré la faible participation - surtout compte tenu des circonstances - et le fait que nous sommes des optimistes plutôt que des pessimistes et que nous n'abandonnons pas si facilement, l'enthousiasme quelque peu entamé est finalement resté intact, et la décision a de nouveau été prise de continuer.
La foi et l'espoir que les choses iraient mieux la prochaine fois étaient suffisamment présents chez tous les individus et, avec une équipe renforcée, nous avons rapidement commencé à préparer la troisième édition que nous organiserions cette fois dans notre ville natale (ok, celle de l'entreprise) : Halle.
****
2020 was skipped for the reason known to all.
True to our point of view of looking for a different venue each time, we now ended up in Ittre, in the ZikZak.
After much hesitation, waiting, re-setting, waiting, doubting, discussions (2021 : the year of unexpected peaks and troughs as far as Covid was concerned), the timing was finally shifted back to autumn but given the difficulties around mouth mask, maximum attendance and especially the new flare-up with the latest variant, attendance was ultimately very low.
Too bad.
There was no lack of sufficient entries in the end, even if there were some cancellations and substitutions in the run-up to the evening.
Those who were there remember that it was a rather hard edition, in terms of music genre
- Piron
- Volière
- The Mighty Moustaches
- P.A.R.C.
- Democracy - The End
were the groups that did not let the low turnout get to them, and in the end it was P.A.R.C. (audience) and The Mighty Moustaches (jury) who took home the prizes.
During the deliberation, Tensor Tympani once again came to show why they had won the first edition; an extra prize that we provide from the first edition onwards, namely to give the winner of the previous edition at least one performance - at the next edition of CaraRock.
Despite the low turnout - especially given the circumstances - and the fact that we are optimists rather than pessimists and don't give up so easily, the somewhat dented enthusiasm eventually remained intact, and the decision was again made to go ahead.
Faith and hope that things would be better next time was sufficiently present in all the individuals and with a reinforced team we quickly started preparing for the third edition which we would organise this time in our home-town (albeit the company's): Halle
3. CaraRock 2022
Halle dus. Buizingen zaal Lindegroen
al was “knaldrang” op weg naar de eerste plaats in de categorie “woord van het jaar”. Of het met de vorige editie te maken had ? Het zou kunnen maar er waren niet zo heel veel inschrijvingen en het jaar voordien indachtig wilden we toch nog wat voorzichtig blijven, ook
Vier bands ipv vijf die net iets langer mochten optreden.
- LØver
- The Bad Slaves
- Those Were The Days
- Von Rienstein
Ook The Mighty Moustaches waren aanwezig als final act en hun versie van Machiavel’s “Fly” werd opnieuw met luid enthousiasme onthaald.
Eveneens aan de luidere kant waren The Bad Slaves die de jury wisten te overtuigen van hun capaciteiten, terwijl Those were the days – eigenlijk een One Man Band (chapeau) – de publieksprijs mee naar huis nam.
De opkomst was weer een flink stuk beter dan de voorbije edities, het enthousiasme bij de collega-muziekliefhebbers groot (misschien door de knaldrang, weet U nog ?); het was duidelijk dat er een korte groeispurt was ingezet.
Veel twijfel was er dus niet meer – we waren weer gelanceerd en met een opnieuw versterkt team klaar om de editie van 2023 voor te bereiden – gezien het succes en de centrale locatie legden we de zelfde zaal al snel vast.
***
Halle, ou en fait : Buizingen salle Lindegroen
Est-ce dû à l'édition précédente ? Peut-être, mais il n'y a pas eu beaucoup d'inscriptions et compte tenu des problèmes de l'année précédente, nous avons voulu rester prudents.
Quatre groupes au lieu de cinq ont été autorisés à jouer un peu plus longtemps.
- LØver
- The Bad Slaves
- Those Were The Days
- Von Rienstein
The Mighty Moustaches étaient également présents en clôture et leur version de « Fly » de Machiavel a de nouveau été accueillie avec beaucoup d'enthousiasme.
The Bad Slaves ont également convaincu les juges de leurs capacités, tandis que Those were the days - en fait un One Man Band (chapeau) - a remporté le prix du public.
L'affluence a été bien meilleure que lors des éditions précédentes, l'enthousiasme a été grand; il était clair qu'une brève poussée de croissance s'était amorcée.
Il ne restait donc plus beaucoup de doutes : nous étions relancés et, avec une équipe revigorée, prêts à préparer l'édition 2023 - compte tenu de son succès et de sa situation centrale, nous avons rapidement choisi le même lieu.
***
Halle - Buizingen, Lindegroen venue
Was it because of the previous edition? It could be but there were not that many registrations and bearing in mind the problems of the previous year, we wanted to remain a bit cautious.
Four bands instead of five were allowed to perform just a little longer.
- LØver
- The Bad Slaves
- Those Were The Days
- Von Rienstein
The Mighty Moustaches were also present as the final act and their version of Machiavel's ‘Fly’ was again met with loud enthusiasm.
Also on the louder side were The Bad Slaves who convinced the judges of their abilities, while Those were the days - actually a One Man Band (well done) - took home the audience award.
The turnout was again quite a bit better than past editions, the enthusiasm among fellow music lovers great; it was clear that a brief growth spurt had begun.
So there was not much doubt left - we were launched again and with a reinvigorated team ready to prepare for the 2023 edition - given its success and central location, we soon laid down the same venue.
4. CaraRock 2023
Opnieuw in zaal Lindegroen te Buizingen (Halle) en dit keer met 5 groepen in plaats van 4. Er waren massaal veel inschrijvingen, en het enthousiasme en de bredere bekendheid bij de collega’s hadden duidelijk hun vruchten afgeworpen. Met zoveel kwaliteit en gelijkwaardige kandidaten was het niet gemakkelijk om een keuze te maken, maar uiteindelijk werden het...
- Raaf De Witte
- Anx Beat
- See You Sunday
- Bubble Gun
- Anzium
Een zeer diverse samenstelling en de eerste rap-artiest! De jury had het niet gemakkelijk om een uiteindelijke beslissing te nemen, maar uiteindelijk kwamen ze eruit: Anzium won, en Raaf De Witte won de publieksprijs. The Bad Slaves brachten opnieuw de fantastische rock-cover van Paul Severs' "Zeg eens Meisje" en het massaal opgekomen publiek ging helemaal uit hun dak.
Opnieuw een grotere opkomst - de grootste tot nu toe. Moeten we niet uitkijken naar een andere en grotere zaal? Zouden we het aandurven om Halle opnieuw te verlaten en elders onze tenten op te slaan? Dan moet het wel iets speciaals zijn om ons eerste lustrum te vieren.
**
De nouveau dans la salle Lindegroen à Buizingen (Halle) et de nouveau 5 groupes au lieu de 4 - il y a eu un nombre massif d'inscriptions, l'enthousiasme et la familiarité avec les collègues ont clairement porté leurs fruits.
Avec un grand nombre de candidats de qualité et égaux, il n'a pas été facile de faire un choix, mais nous avons finalement opté pour
- Raaf De Witte
- Anx Beat
- See You Sunday
- Bubble Gun
- Anzium
Une sélection très diversifiée et un premier artiste rap !
Le jury n'a pas été facile de se décider, mais il est finalement parvenu à une conclusion : Anzium a gagné, Raaf De Witte a gagné le prix du public.
Les Bad Slaves ont à nouveau interprété la fantastique reprise rock de Paul Severs « Zeg eens Meisje » (Dis-moi, ma fille) et le public s'est à nouveau déchaîné.
Encore une fois, le public était au rendez-vous, le plus nombreux jusqu'à présent. Ne devrions-nous pas chercher une autre salle plus grande ? Oserions-nous quitter à nouveau Halle et planter nos tentes ailleurs ? Ce serait alors quelque chose de spécial, puisque ce serait la cinquième édition, notre premier lustrum.
***
Once again in Lindegroen venue in Buizingen (Halle) and again 5 groups instead of 4 - there were a massive number of entries, the enthusiasm and wider familiarity with the colleagues had clearly paid off.
With a lot of quality and equal candidates, it was not easy to make a choice, but in the end we chose
- Raaf De Witte
- Anx Beat
- See You Sunday
- Bubble Gun
- Anzium
A very diverse line-up and with Anx Beat the first rap artist!
The jury did not have an easy task to make a choice, but they finally came to a decision: Anzium won and Raaf De Witte won the audience award.
The Bad Slaves once again performed their ‘ fantastic rock cover of Paul Severs’ ‘Zeg eens Meisje’ (Tell me girl) and the crowd went wild again.
Another bigger turnout - the biggest to that point. Shouldn't we look out for another and bigger venue ? Would we dare to leave Halle again and set up our tents elsewhere? If so, it must be something special because this would be the 5th edition. The first lustrum.
5. 2024 ! CaraRock5
En zie, niet zo ver van Halle vonden we DOC in Alsemberg (Beersel), de oude Colruyt die sinds een tiental jaar is omgetoverd tot een cultuurlocatie..
Een site waar voor de Colruyt Groep heel veel historiek aan vast hangt – de eerste Colruytwinkel in Alsemberg (toen nog Discount) was gelegen tegenover de St Victor school om dan naar een nieuwe winkel te verhuizen (de huidige DOC). Terwijl de huidige Colruytwinkel (de 3e dus al in Alsemberg) een kleine 100 meter daarvandaan werd gebouwd en het lege gebouw nu uitgebaat wordt door gemeente Beersel. Waarvoor staat DOC ? Heel simpel : De Oude Colruyt 😊
Bovendien biedt deze zaal - naast zijn centrale ligging - ook de faciliteit om gemakkelijk te parkeren alsook verder te groeien als het enthousiasme én vooral de opkomst in stijgende lijn blijft gaan.
Opnieuw 5 kandidaten - en voor de eerste keer een groep uit Wallonië : HyDrA
De verplichte cover was “Wat is kunst ?” van Noordkaap, de kandidaten :
- TIM (solo)
- Cuatreros
- HyDrA
- The Bordershow
- BLNQ
Naar goeie gewoonte sloot de winnaar van de vorige editie (Anzium) de avond af terwijl de jury de winnaars bepaalde.
BLNQ won de prijs van de jury terwijl HyDrA de publieksprijs mee naar huis mocht nemen.
De opkomst was tot dan toe veruit de grootste van alle edities, de locatie was top en had de faciliteiten die we hadden voorzien waargemaakt. Een mooie basis om er ook een zesde keer voor te gaan.
En natuurlijk konden we dit niet doen zonder de steun van heel wat collega “ColruytGroupies” die dit allemaal mee hebben mogelijk gemaakt doorheen de afgelopen edities, waardoor we ondanks de verschillende momenten van tegenslag en twijfelen, er toch steeds opnieuw de moed en kracht hebben kunnen tegenaan smijten om samen dit muzikaal ondernemerschap tot een goed einde te kunnen brengen.
Afspraak op 11 oktober !
Tot dan !
***
Et voilà qu'à quelques kilomètres de Halle, nous avons trouvé DOC à Alsemberg (Beersel), l'ancien Colruyt qui, depuis une dizaine d'années, a été transformé en lieu culturel.
Un site chargé d'histoire pour le groupe Colruyt : le premier magasin Colruyt à Alsemberg (alors encore appelé Discount) était situé en face de l'école St Victor, avant de déménager dans un nouveau magasin (l'actuel DOC). Le magasin Colruyt actuel (le troisième à Alsemberg) a été construit à une centaine de mètres de là et le bâtiment vide est désormais exploité par la commune de Beersel.
Que signifie DOC ? C'est très simple : De Oude Colruyt (l'ancien Colruyt) 😊
En outre, outre sa situation centrale, cette salle offre également la possibilité de se garer facilement et de continuer à se développer si l'enthousiasme et surtout la fréquentation continuent d'augmenter.
Encore une fois, cinq candidats – et pour la première fois, un groupe wallon : HyDrA
La reprise obligatoire était « Wat is kunst ? » (Qu'est-ce que l'art ?) de Noordkaap et les candidats :
- TIM (solo)
- Cuatreros
- HyDrA
- The Bordershow
- BLNQ
Et comme le veut la tradition, le gagnant de l'édition précédente (Anzium) a clôturé la soirée pendant que le jury désignait les gagnants.
BLNQ a remporté le prix du jury, tandis que HyDrA a remporté le prix du public.
La fréquentation était de loin la plus importante de toutes les éditions, le lieu était superbe et répondait à toutes nos attentes en termes d'équipements. Une belle base pour une sixième édition.
Et bien sûr, nous n'aurions pas pu y arriver sans le soutien de nombreux collègues « ColruytGroupies » qui ont rendu tout cela possible au cours des éditions précédentes. Grâce à eux, malgré les différents moments de revers et de doute, nous avons toujours pu trouver le courage et la force de mener à bien ensemble cette aventure musicale
Rendez-vous le 11 octobre !
A bientôt !
***
And lo and behold, not far from Halle, we found DOC in Alsemberg (Beersel), the old Colruyt that was transformed into a cultural venue about ten years ago.
A site with a lot of history for the Colruyt Group – the first Colruyt shop in Alsemberg (then still called Discount) was located opposite St Victor's school, before moving to a new shop (the current DOC). The current Colruyt shop (the third in Alsemberg) was built just 100 metres away, and the empty building is now run by the municipality of Beersel. What does DOC stand for? Quite simply: De Oude Colruyt (The Old Colruyt) 😊
In addition to its central location, this venue also offers easy parking and the opportunity for further growth if enthusiasm and, above all, attendance continue to rise.
Once again, there were five candidates, including a group from Wallonia for the first time: HyDrA.
The compulsory cover was ‘Wat is kunst ?’ (What is art ?) by Noordkaap and the participants were :
- TIM (solo)
- Cuatreros
- HyDrA
- The Bordershow
- BLNQ
As usual, the winner of the previous edition (Anzium) closed the evening while the jury decided on the winners. BLNQ won the jury prize, while HyDrA took home the audience award.
The turnout was by far the largest of all editions to date, the location was excellent and had the facilities we had envisaged. A great basis for going for a sixth time.
And of course, we couldn't have done this without the support of many fellow “ColruytGroupies” who have made all this possible throughout the previous editions, so that espite the various moments of setbacks and doubts, we have always been able to muster the courage and strength to bring this musical venture to a successful conclusion together.
See you on October 11th!